Darba laiks: 8.30 - 18.00
Sazinieties ar mums
Jaunumi, Stāsti iedvesmai, Realizēti projekti

Saruna par radošumu un iedvesmu

18 maijs 2021 —
Drukāt
Design & practice

Design&Practice ir Amsterdamas dizaina studija, kas specializējusies zīmolu, grafiskā dizaina un mākslas projektu realizēšanā klientiem kultūras, radošajā un interjera nozarē. Piedāvājam sarunu ar studijas dizaineriem Golnar Roshan un Ruben de la Rive Box - par iedvesmu, radošām atklāsmēm, viņu skatījumu uz radošo industriju, kā arī darbu pie Olin jaunās vizuālās identitātes.

Design&Practice ir Amsterdamas dizaina studija, kas specializējusies zīmolu, grafiskā dizaina un mākslas projektu realizēšanā klientiem kultūras, radošajā un interjera nozarē. Piedāvājam sarunu ar studijas dizaineriem Golnar Roshan un Ruben de la Rive Box - par iedvesmu, radošām atklāsmēm, viņu skatījumu uz radošo industriju, kā arī darbu pie Olin jaunās vizuālās identitātes.

Vai jūs varētu pastāstīt mazliet vairāk par savu aģentūru?

Golnar Roshan: Varētu teikt, ka mēs esam studija, kas specializējas radošās auditorijas radīšanā, jo liela daļa mūsu paveiktā darba ir vērsta uz pašiem radošajiem.

Ruben de la Rive Box: Mēs abi esam no līdzīgas vides: es esmu studējis mijiedarbības dizainu, Golnars - vizuālo komunikāciju, un mēs vienmēr esam strādājuši uzņēmumos, kas ir daļa no radošās pasaules. Lai gan strādājam sava veida nišas - radošajā jomā, tā arvien vairāk sāk kļūt par spēcīgu mūsu kolektīvās kultūras sastāvdaļu. Dažiem lielākajiem un ietekmīgākajiem uzņēmumiem pasaulē radošums ir galvenais vērtības virzītājspēks. Radošums no salīdzinoši nelielas vispārējās ekonomikas daļas ir kļuvis par ļoti ietekmīgu kultūru.

 

Kā jūs definētu savu darba veidu?

RR: Savā ziņā mūsu ambīcijas ir nosaukumā. Mēs esam ļoti koncentrējušies - sākam no dizaina perspektīvas un pēc tam pievēršam uzmanību projektu realizācijas kvalitātei.

GR: Mēs arī projektējam no pieredzes un iedziļināšanās viedokļa. Mēs vēlamies, lai cilvēki varētu saistīties ar zīmolu, kuram ir stāsts, patiesa personība. Kad mēs strādājām pie Parīzes Le Drugstore identitātes, mēs vairākus mēnešus pilnībā iegremdējāmies šīs vietas DNS un tās vēsturiskajā kontekstā, lai zīmola identitāte atspoguļotu šīs vietas patieso “identitāti” un būtu tās dabisks paplašinājums interjerā, ēdienā un apkārtnē.

 

Drugstore

Identity of Le Drugstore in Paris by Design & Practice.

 

Vai darbs radošu cilvēku labā ietekmē jūsu darbu?

RR: Darbs ar citiem reklāmdevējiem mums šķiet patiešām jautrs, jo, no vienas puses, tie ir diezgan kritiski un precīzi, bet tajā pašā laikā viņi ir atvērti izaicinošām idejām. Mūsu darbs Tomam Diksonam ir labs piemērs tam. Veidojot viņam materiālu kasti, patiesais izaicinājums bija padarīt to aizraujošu un Toma dvēseli atspoguļojošu. Tātad, mēs to izstrādājām tā, lai tas justos kā hibrīds starp gadsimta vidus Louis Vuitton ceļojumu čemodānu un izturīgu eļļainu instrumentu komplektu no velosipēdu remontdarbnīcas. Tā kā mēs redzējām šo kontrastu Tomā Diksonā, mēs uzskatījām, ka arī pārdošanas instrumentam vajadzētu atspoguļot šo raksturu.

 

Tom-Dixon

Material box for Tom Dixon by Design & Practice.

 

"(...) Es ticu, ka šobrīd mēs esam radošajā ekonomikā."

Vai jūs uzskatāt, ka šodien tiek sagaidīts, ka visi zīmoli būs radoši?

RR: Es domāju, ka tā ir kustība. Mēs pārgājām no industriālās ekonomikas 70./80. gados uz pakalpojumu ekonomiku, tad devāmies no pakalpojumu ekonomikas 90. gados uz informācijas ekonomiku, un tagad, kad mums ir visa šī informācija, mums ir jāizdomā, ko darīt ar to visu, kā padarīt to saprotamu un pievilcīgu cilvēkiem, un tas prasa radošumu, tāpēc jā, es uzskatu, ka mēs tagad esam radošā ekonomikā.

 

Vēl viena tendence, kas ir jūsu darba centrā, ir materialitāte un taktilitāte. Vai vēlaties par to runāt?

GR: Tā ir patiešām svarīga mūsu darba daļa, jo es domāju, ka mēs esam diezgan intuitīvi cilvēki, mums patīk eksperimentēt ar materiāliem. Mūsu prakses pamatā ir pārliecība, ka, ja jūs ļaujat kādam kaut ko pilnībā piedzīvot un patiesi sazināties ar to - viņš to atcerēsies, un tā kļūs par daļu no viņu dzīves. Es domāju, ka taktilitātei tajā ir patiešām liela loma. Mūsu pirkstu galos ir tik daudz nervu, kas ir tieši saistīti ar mūsu smadzenēm. Mums, protams, rūp materiāli, savienojumi, ko tie rada, atverot kaut ko, kā viņi jūtas vai izklausās. Mēs patiešām uzskatām, ka galvenais veids, kā kaut kam piešķirt nozīmi, ir apvienot visus šos punktus un izveidot šos savienojumus. 

 

"UN ES PILNĪGI NOTEIKTI DOMĀJU, KA RADOŠUMS IR PA SAVA PRĀTA ATBRĪVOŠANA UN ĻAUŠANA ŠO BRĪVĪBU IZBAUDĪT (...)."

Kā jūs atrodat iedvesmu un virzāt to savā darbā?

RR: Mēs vadām divas atsevišķas studijas. Design & Practice patiešām ir uz zīmolu vērsta aģentūra, taču mums ir arī Rive Roshan, kas ir mākslas studija. Rive Roshan ir mūsu rotaļu laukums. Mēs daudz strādājam ar stiklu, ar metālu, audumu un koku, un tad visos šajos materiālos mēs cenšamies ievadīt krāsu un to, ko mēs raksturojam kā vizuālu brīnumu. Darbs, ko mēs tur veicam, tieši vai netieši ietekmē to, kā Design & Practice darbojas zīmolu veidošanā.

GR: Rive Roshan radās no vēlmes izveidot savu brīvo darbu, nesaņemot nevienu uzdevumu un vienkārši izpētot un eksperimentējot, neierobežojot neko. Un es domāju, ka galu galā tas ir radošums - ļaut savam prātam iet un ļaut sev brīvi izmēģināt kaut ko, nejūtot ārēju spiedienu vai spriedumu. Galu galā šī pētījuma atradumus un veiksmes var izmantot mūsu zīmolu studijā.

Rive-Roshan

Rive Roshan solo exhibition "Shifting Perspectives" at Museum JAN Amstelveen - 
photography by Eddy Wenting.


Jūs strādājāt pie jaunās Olin identitātes, kāds bija šī projekta izaicinājums?

RR: Mūsu sākumpunkts bija tāds, ka šodien gandrīz katru izvēli, kas tiek veikta liela drukāšanas projekta procesā veic dizainers vai vismaz to atbalsta dizainers. Tātad, mēs patiešām vēlējāmies koncentrēties uz šo auditoriju un pārliecināties, ka viņi izjūt vēlmi strādāt ar papīru. Mēs mērķējam uz ļoti kritisku auditoriju. Mums šķita, ka, no vienas puses, mums ir jāizveido kaut kas, kam būtu ietekme, ar klātbūtni un izteiksmi, un tajā pašā laikā mums vajadzēja atstāt to ļoti vienkāršu un atklātu, lai minūtes laikā dizaineri justos saistīti ar Olin, nākamais solis – dizaineri jau faktiski redz savas idejas uz šī papīra.

GR: No šī sākumpunkta mēs spēlējāmies ar ideju par audeklu. Papīrs ir audekls, un par to kļuva arī jaunā identitāte. Mēs paņēmām Olin "O" un pārvērsām to aplī. Viss, kas notiek šajā lokā, rada šo globālo radošo platformu ikvienam, kas ar to saskaras. Tā aplis kļuva par rāmi visai komunikācijai. Tas attiecas arī uz mākslu, kas tiek uzlikta uz papīra, kas var būt jebkas, sākot no tipogrāfijas līdz fotogrāfijai un jebkam citam.

 

Vai mēs varam raksturot jauno Olin identitāti kā minimālismu?

RR: Viena lieta, par ko mēs bieži runājam, ir silts minimālisms, jo mēs uzskatām, ka minimālisms ir jēgpilna lieta, kas ir notikusi ar mūsu kultūru, tā ir radījusi daudz brīvības. Vienīgais ir tas, ka reizēm mums liekas, ka tas noved pie kaut kā pārāk racionāla un tas var pārāk daudz atrauties līdz tādam līmenim, ka jums patiesībā nav sajūtu. Tātad, es domāju, ka tas, ko mēs saucam par siltu minimālismu, ir tas, kur mēs noņemam visu jucekli, bet mēs cenšamies saglabāt šo emocionālo saikni.

Vai vēlaties pastāstīt mums mazliet vairāk par Olin materiāliem?
 

Olin tools
Olin tools by Design & Practice
 
 

GR: Protams. No ārpuses iepakojums ir ļoti minimāls un tīrs. Tā ir melnbalta identitāte bez krāsas, mēs vēlējāmies to izveidot, lai izcletu papīru un jūs varētu koncentrēties uz tā taktilitāti. Bet tad, atverot iepakojumu, tas vienkārši eksplodē ar idejām un materiāliem. Viss saturs ir drukas uzņēmumu radoša sadarbība ar mūsu mākslas studiju – idejas pārtapa pat skulptūrās, kuras tika fotografētas un pēc tam pārveidotas izdrukās, izmantojot īpašus apstrādes procesus. Ar šo ideju par audeklu mēs arī vēlējāmies parādīt, kā var mainīties tā saturs. 

Vai strādājāt, domājot par kādu īpašu māksliniecisku ietekmi?

RR: Viena lieta, no kuras mēs daudz mācījāmies, bija grāmata, kuru mēs izgatavojām Maiklam Adamsam, Seišelu salu māksliniekam, kurš ražo īpaši krāsainas gleznas. Viņš ir ļoti harizmātisks cilvēks un savas gleznas drukā ierobežotā skaitā sietspiedē. Tātad, viņš ir ļoti pieradis strādāt ar augsti specializētiem mākslas sietspiedes meistariem, kas tulko viņa gleznas drukātā veidā. Kad mēs ieradāmies, lai izveidotu šo grāmatu, viņš sprieda par to, ko mēs darām, kā par sava darba reprodukciju. Tas, kā viņš izskaidroja baltās krāsas nozīmi, bija viena no iedvesmojošākajām lekcijām par krāsas nozīmi manā dzīvē. Viņa kritiskā uzmanība detaļām noteikti bija tas, ko mēs domājām visa projekta laikā.

 

Lai uzzinātu vairāk par Olin projektu, sekojiet mums Instagram, @olin_paper vai ieskatieties mūsu jaunajā vietnē  www.olinpaper.com