Varbūt jūs to neapzināties, bet jūsu smadzenes ir pavadījušas visu savu dzīvi, kataloģizējot visa pieskāriena sajūtu, svaru un formu. To sauc par haptisko atmiņu, un tāpēc jūsu muskuļi zina precīzu spēku, kas viņiem jāizmanto, lai paņemtu ūdens pudeli, tiklīdz to redzat.
Varbūt jūs to neapzināties, bet jūsu smadzenes ir pavadījušas visu savu dzīvi, kataloģizējot visa pieskāriena sajūtu, svaru un formu. To sauc par haptisko atmiņu, un tāpēc jūsu muskuļi zina precīzu spēku, kas viņiem jāizmanto, lai paņemtu ūdens pudeli, tiklīdz to redzat.
Haptiskajā atmiņā aizraujoši ir arī tas, ka visas šīs zināšanas tiek glabātas jūsu smadzenēs, savītas ar citām maņu vai emocionālajām atmiņām neatkarīgi no tā, vai jūs to apzināties vai nē.
Oksfordas universitātes Eksperimentālās psiholoģijas profesors Čārlzs Spenss savā rakstā par grāmatu manipulēšanas un lasīšanas pieredzi piemin multisensoru pārākumu pār atmiņas kodēšanu ar vienu sensoru.
Vienkārši sakot, mēs labāk saglabājam informāciju, ja pieredzē ir iesaistītas vairākas mūsu maņas. Viņš turpina dalīties pētījumos, kas parāda, ka mums ir tendence saglabāt lasītās grāmatas vēstījumu labāk nekā digitālās publikācijas vēstījumu, jo visas mūsu maņas ir iesaistītas šajā procesā.
Ja mēs labāk atceramies ziņojumu, kad tas ir iespiests uz papīra, un, ja mūsu maņu atmiņas mijiedarbojas, ir jēga ticēt, ka patīkama tekstūra atstās patīkamu iespaidu par lasītā atmiņu. Šķiet fundamentāli domāt par drukāšanai izvēlētā papīra faktūru un izskatu. Kā skaidro valodniece Naomi Barona, “Smarža un redze ir svarīgas maņas lasīšanas laikā, bet pieskāriens var būt vissvarīgākais”.
Ir veikti pētījumi par dažu galveno sensoro pieredzi, kas skar papīru, ietekmi uz cilvēkiem: tā svaru, maigumu (vai tā trūkumu), tekstūru ... Šeit ir īss līdzšinējo rezultātu kopsavilkums:
Šī "dabiskuma" ideja faktiski ir saistīta ar jēdzienu "Sensation transference", kā skaidroja Pr. Spence: “ Sensācijas pārnešana” attiecas uz novērojamo efektu, kad patērētāju (apzinātas vai citādi) cerības vai jūtas attiecībā uz (…) tvertni tiek nodotas viņu paša (produkta) vērtējumam.”
Iespiestas saziņas gadījumā ideja ir tāda, ka papīra struktūra ietekmēs mūsu ideju par tā sniegto ziņojumu. Tas var arī definēt zīmola vai produkta uztveri.
Piemēram, papīrs ar matētu neregulāru apdari var radīt priekšstatu par dabīgu produktu, kas savukārt radīs ideju par dabisku zīmolu (domājiet par vīna, pārtikas vai kosmētikas etiķetēm).
No otras puses, gluda, spīdīga virsma var radīt ražošanas izjūtu un būt piemērotāka progresīvām tehnoloģijām.
Ir pienācis laiks apsvērt vēl vienu interesantu faktoru. Šī ir kongruences un neatbilstības ideja. Ideja ir tāda, ka jums nav obligāti jāpieturas pie zīmola valodas. Saskaņā ar vienu pētījumu, ja jūs esat zīmols, kas tiek uztverts kā novatorisks, jūs pat varat gūt labumu no pretrunīgu signālu sūtīšanas (lai gan tas neattiecas uz uzņēmumiem, kurus uzskata par tradicionāliem).
The Fat Duck, kas bija viens no visnovatoriskākajiem restorāniem Lielbritānijā 2000. gados, bija viens no pirmajiem, kas aploksnēs izmantoja papīru ar ādas izskatu. Ieraugot normāla izskata papīru, jūsu haptiskā atmiņa jau var uzminēt šīs aploksnes sajūtu, iedomāties tās pārsteigumu, kad tā nav, un papīra sajūtas vietā jūs saņemat ādas sajūtu.
Lai gan konsekventas tekstūras izvēle var būt veids, kā pastiprināt jūsu ziņojumu, neatbilstība var būt atslēga, lai padarītu jūsu ziņojumu neaizmirstamu.
Pētījumi par faktūru iedarbību ir tikko sākušies attiecībā uz krāsu vai smaržas izjūtu utt. Bet, izmantojot šos dažus elementus, mēs jau varam sākt eksperimentēt. Padomājiet par White Review mākslas antoloģiju, kurā tika izmantoti dažādi papīra veidi, lai atzīmētu atšķirību starp tā nodaļām. Ideja, kuru prof. Spence attīstījās kopā ar mums: "Grāmatā varat atrast dažāda veida papīru, lai atzīmētu dažādas sadaļas, kas to veido. Tas var būt dažādi papīri, kurus jūs redzat, vai dažādi papīri, kurus jūs jūtaties," pievienojot jūsu sensoritātes slāņus padarot to patiesi neaizmirstamu.
Tā kā neirozinātne un uzvedības zinātne progresē daudznozaru jomā, novatoriski uzņēmumi un jaunie uzņēmumi ar jaunu ieskatu atklāj pieskārienu un faktūru spēku. Tagad ir īstais laiks eksperimentēt ar jauniem radošiem veidiem, kā ar papīriem pārnest emocijas, jo rīt noteikti būs sensoru pasaule.
1 Shitsukan — the Multisensory Perception of Quality, Charles Spence
2 Textures that we like to touch: An experimental study of aesthetic preferences for tactile stimuli, Etsi, Gallace, Spence3 Textures that we like to touch: An experimental study of aesthetic preferences for tactile stimuli, Etsi, Gallace, Spence
4 Haptic Sensation and Consumer Behaviour: The Influence of Tactile, Racat, Capelli
5 Shitsukan — the Multisensory Perception of Quality, Charles Spence