Jaunumi, Inovācijas

Kā samazināt transporta ietekmi uz vidi?

03 aug. 2023 — Videi draudzīgs iepakojums, Pārstrādājams iepakojums, Ilgtspēja , Transports, CO2 pēda
Drukāt
impact of transportation

Ražošanas uzņēmumiem, vides izaicinājumi nav tikai par produktu, kas tiek pārdots, bet arī iepakojums un piegādes process ir svarīgi.

Ražošanas uzņēmumiem, vides izaicinājumi nav tikai par produktu, kas tiek pārdots, bet arī iepakojums un piegādes process ir svarīgi.

Nesenās piegādes procesa izmaksu izmaiņas un globālie piegādes ķēžu izaicinājumi ir parādījuši, cik nozīmīgs produktu ražotājiem ir transportēšanas process. Uzņēmumu transports un loģistikas process rada aptuveni 25 % no visām siltumnīcefekta gāzu emisijām Eirozonā, un produktu piegāde veido vismaz trešdaļu no šī kopējā apjoma.

 

Detaļas par Eiropas Komisijas nesen paziņotajiem plāniem vēl vairāk samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas vēl nav atrisinātas, taču ir skaidrs, ka ikvienam uzņēmumam būs jāsamazina savas oglekļa pēdas vidē.

 

Nesen publicētajos Eiropas Komisijas datos norādīts, ka plānots vēl vairāk samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas un tas, ka ikvienam uzņēmumam būs jāsamazina savas oglekļa pēdas vidē.

 

Tā kā ar vien straujāk notiek  pāreja uz e-komerciju un iepirkšanos tiešsaistē, labai iepakojuma un piegādes praksei ir izšķiroša nozīme gan attiecībā uz izmaksām, gan vidi.

Sākt ar iepakojumu

Produkta piegādes procesa optimizēšana, sākas ar iepakojumu. Ja tas ir pārāk mazs vai nav pietiekami izturīgs, produkti var tikt bojāti, un šie bojājumi bieži vien ir tiešie zaudējumi to ražotājiem. Rezultātā iegūtā produkta atgriešana un jauni sūtījumi var arī dubultot vai pat trīskāršot pakalpojuma izmaksas, salīdzinot ar veiksmīgu piegādi.

 

Pandēmijas izraisītais e-komercijas pieaugums un pieprasījums pēc iepakojuma aktualizējis arī pārmērīgas iepakošanas problēmu. Pārāk liels iepakojums ne tikai izmanto vairāk izejvielu, bet arī patērē vairāk resursus transportēšanai. Iepakojumi, kas ir precīzi pielāgoti produktam, ir nepieciešams mazāk vai nav nepieciešams amortizācijas materiāls, lai aizsargātu preci no bojājumiem. Atbilstošs iepakojums arī samazina "gaisa pārvadāšanas" problēmu, kas uzņēmumiem dārgi izmaksā.

 

BODY-1_590x300.jpg


 

Veiksmīgs iepakojums aizņem arī mazāk vietas piegādes kravas automašīnā, ļaujot pārvadāt vairāk produktu vienā kravā un samazinot nepieciešamo sūtījumu skaitu. Pielāgoti iepakojumi ir arī vieglāk izmantojami iepakošanas sistēmām, izmantojot atkārtoti izmantojamas koka paletes un efektīvāk nodrošinot produktus ar mazāku iepakojuma materiālu.

Izvēlēties uzticamus sadarbības partnerus

Labs veids, kā uzņēmumiem risināt šos jautājumus, ir izvēlēties labus partnerus. Ne visi transporta pārvadātāji un loģistikas uzņēmumi raugās vienādi uz vides jautājumiem. Izvērtējot savus sadarbības partnerus, ir noderīgi laicīgi noskaidrot par uzņēmuma vērtībām un uzskatiem attiecībā pret vidi.

 

Vai tiem ir ES ekomarķējums, kas sniedz uzņēmumiem vadlīnijas, kā samazināt uzņēmuma ietekmi uz vidi? Kāda veida ISO sertifikācija viņiem ir par savu darbību? Francijā Francijas Ekoloģiskās pārejas aģentūra (ADEME) pieprasa transporta pakalpojumu sniedzējiem informēt lietotājus par viņu oglekļa dioksīda emisijām un nodrošina rīkus informācijas salīdzināšanai starp pakalpojumu sniedzējiem.

 


BODY-2

Nebaidīties uzdot detalizētākus jautājumus par to, kā Jūsu sadarbības partneri vēlas samazināt savu oglekļa pēdu vidē.

  • Cik tuvu ir nosūtītāja izplatīšanas centri? Jo lielāks ir attālums, jo mazāk videi draudzīgs darījums.
  • Kādi transportlīdzekļi tiek izmantoti biznesā?
  • Vai tiek izmantotas ģeogrāfiskās atrašanās vietas noteikšanas tehnoloģijas, lai optimizētu transportēšanas maršrutus?
  • Vai tiek rūpīgi uzraudzīti riepu spiedieni, lai nodrošinātu maksimālu degvielas patēriņa efektivitāti saviem transportlīdzekļiem?

 

Viena no galvenajām jomām, kas jāsaprot par piegādes uzņēmumiem, ir tas, kā viņi izpilda pēdējo produktu piegādes posmu gala klientam.

Pēdējais kilometrs

Piegādes procesā ‘pēdējais kilometrs’ ir teju vissvarīgākais. Ceļojums no noliktavas vai izplatīšanas centra līdz gala klientam veido vismaz pusi no kopējām piegādes izmaksām pēc vairuma aplēšu. Tā kā visi īsie braucieni uz vairākām vietām bieži vien ir pārslogotā pilsētvidē, tas mēdz sastādīt vismaz pusi no tipiskas piegādes radītajām oglekļa emisijām.

 

Elektriskie transportlīdzekļi ir acīmredzams risinājums. Pasaulē lielākais mēbeļu mazumtirgotājs IKEA ir apņēmies izmantot elektriskās lieljaudas kravas automašīnas, lai veiktu piegādes. Uzņēmuma sadarbības partneriem, kas nodrošina transportēšanas pakalpojumus, jau šobrīd ir elektriskie autoparki, kas apkalpo lielās pilsētas, piemēram, Parīzē, Šanhajā un Ņujorkā, un IKEA plāno līdz 2025. gadam panākt nulles emisijas no visām globālajām ‘pēdējā kilometra’ piegādēm.

 

Kad vien iespējams, uzņēmumiem, kuriem nav lielgabarīta produktu, būtu arī jāapsver iespēja izmantot zaļos velosipēdu kurjeru parkus un kravas velosipēdus, lai piegādātu preci uz individuālām mājām un birojiem. Tas samazina sastrēgumus pilsētās, ierobežo infrastruktūras noslodzi un praktiski nerada SEG emisijas.

 

impact of transportation


 

Pēdējā kilometra loģistikas mērķis ir - ātrākas, efektīvākas un videi draudzīgākas produktu piegādes. Tas bieži ietver lielu transportlīdzekļu parku pārvaldību dinamiskās, mainīgās situācijās. Runa ir arī par savākšanas punktu koordinēšanu ar piegādes jaudu un piegādes apvienošanu ar saņemšanu un atgriešanu, lai samazinātu tukšo kravas automašīnu skaitu. Nav pārsteidzoši, ka daudzi uzņēmumi izmanto tehnoloģijas, lai nodrošinātu šo procesu.

Ir jāiet tālāk

Vēl viens dzīvotspējīgs risinājums ir uzticēt šo uzdevumu pieredzējušam loģistikas uzņēmumam. Jebkurā gadījumā process sākas ar veiksmīgu iepakojumu, kurā izmantots mazāk materiālu, samazinās noliktavas izmaksas un samazinās oglekļa emisijas, kas saistītas ar produkta nogādāšanu klientam.

_________________________________________

Avoti:

EC Europa, 2020, Transport emissions

Global tranz, 2019, Transportation costs

Nefab, 2016, Total cost of logistics

ADEME, 2019, Ecolabel

MotorWorld, Ikea to electrify the last kilometer to Canada with lion electric